Hvorfor er vand så vigtigt for vores performance og helbred?

De fleste ved godt, at det er vigtigt, at man drikker nok vand – men det er ikke alle, der ved præcis hvorfor det er, at vand er så vigtigt for vores performance og generelle helbred. Det vil vi gerne lave om på, og vi har derfor sammensat denne korte artikel, der gerne skulle gøre dig klogere på vand og dets positive effekter på kroppen og dit helbred.

Kroppen skal bruge vand til det meste

Du er måske bekendt med, at omtrent 60 procent af menneskekroppen består af vand. Det gør den blandt andet fordi kroppen skal bruge vand til praktisk talt alle dens funktioner. Eksempelvis bruges der store mængder af vand til udledning af affaldsstoffer via nyrerne, til at forbrænde og til at svede.

Har man ikke nok vand i kroppen, vil den ikke kunne fungere optimalt. Faktisk kan en decideret dehydrering resultere i alvorlige følger og dårligdomme. Men man behøver ikke at nå helt ud i en dehydrering, før manglen på vand begynder at påvirke kroppen negativt.


Det kan komme tidligere, hvis man ikke får drukket nok med vand i løbet af dagen. Typisk vil væskemangel forårsage mildere hovedpine, øget træthed og kvalme. Det er noget som mange danskere døjer med, men sandsynligvis er de ubevidste om, at det skyldes en mangel på vand.

Vand er kritisk for god performance og et godt helbred

Som det blev nævnt ovenfor, bruger kroppen meget vand til blandt andet udledning af affaldsstoffer, forbrænding og til at svede. Hvis man træner meget og generelt forsøger at opnå et godt helbred, er det præcis disse funktioner, som bare skal fungere.

Hvis kroppen ikke kan skille sig af med affaldsstoffer, kan det i den grad påvirke kroppens (og dit) helbred. Samtidig skal den gerne kunne forbrænde kalorier og aktivere svedkirtlerne, så den kan komme af med den varme, der dannes, når man træner eller på anden måde er aktiv.

Derfor er det vigtigt, at man sørger for at have den korrekte væskebalance. Både fører det til et bedre helbred og en bedre performance, men det vil i mange tilfælde også føre til bedre resultater, når man træner.

Hvor meget vand bør man drikke?

Hvis vand er godt, må meget vand være meget godt – det er en logisk tankegang, men man skal faktisk heller ikke have for meget vand i kroppen. Hvis man drikker for meget vand, kan man nemlig også risikere at forskubbe saltbalancen i kroppen, hvilket kan føre til nogle af de samme symptomer som væskemangel.

Anbefalingen fra blandt andet overlæge Lotte Usinger hos Gentofte Hospital lyder, at man bør drikke 1,5 liter vand i døgnet, hvis man er almindelig sund og rask, samt har et almindeligt aktivitetsniveau. Det bør være tilstrækkeligt for de fleste, men man kan godt drikke op mod 3-4 liter uden at kroppen tager skade, men det er sådan set unødvendigt.

Som med alle regler, er der naturligvis en undtagelse. For hvis man sveder og har et aktivitetsniveau, der er over det sædvanlige, kan det i nogle tilfælde være nødvendigt at drikke mere vand. Hold dig så vidt muligt fortsat under de 4 liter, medmindre kroppen fortsætter med at udvise symptomer på væskemangel gennem tørst, hovedpine eller lignende.

Start med vand og supplér med resten

Hos Optilife vil vi naturligvis gerne sælge dig kosttilskud, men realiteten er dog, at hvis du oplever nogle af de symptomer og dårligdomme i hverdagen, så er det altid en god idé at fokusere på dit indtag af vand. For hvis ikke du drikker nok vand i hverdagen, er det ikke flere kosttilskud, der kommer til at gøre forskellen.

Sørg så vidt muligt altid for at starte med at drikke nok vand. Gør hvad du kan for at nå at drikke halvanden liter vand om dagen, og se om ikke det relativt hurtigt kommer til at gøre noget for livskvaliteten. Herefter kan du naturligvis supplere med kosttilskud og andet, der kan hjælpe kroppen med at få det endnu bedre.

Og hold dig så vidt muligt til at drikke vand – anden væske er også okay, men helt almindelig vand fra hanen, er generelt det sundeste. Er man en almindelig sund og rask person, som spiser en normal og varieret kost, behøver man ikke at købe drikkevarer med ekstra vitaminer og lignende i, for at få de salte og mineraler, som man skal have gennem sit væskeindtag.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Shopping Cart